Денес се зборува за економични режими, хибридите, електричните автомобили. Но, во Брест се движи УАЗ, кој работи на огревно дрво! За подобро да се разбере вредноста на оваа машина вреди да се цитира Сергеј, сопственикот на автомобилот или можеме да го кажеме, дизајнерот: „Откако возев во шумата по печурки и сфатив дека немам повеќе дрва. Што да правам? Собрав шишарки ги ставив во котелот и продолжив понатаму.“ Со еден збор УАЗ може да оди „бесплатно“ каде што има дрва и каде што има нешто што може да гори. Единствениот проблем би се појавил во пустина.

Сергеј секогаш бил заинтеренсиран за воената историја. Затоа зборува за времињата кога таквите гасни генератори беа на врвот на технологијата: „Јаглениот гас бил употребуван од луѓето во пештерите. Добро познат факт дека во едно време осветлување во целиот Санкт Петербург беше обезбедено од гасни постројки. Современата историја на овој уред започнува во 1919 година, кога германско-францускиот инженер Георг Имберт, враќајќи се од Првата Светска војна, собрал гасен генератор на јаглен. Потребни биле две години, а пронаоѓачот го претставил автомобилот, чиј мотор работи на истиот принцип, само со подобрување.“

Пиролиза во нашиот случај е согорувањето на дрво со недостаток на кислород со ослободување на гас, што ги врти клиповите на моторот. Во приватен музеј кој се наоѓа во Брест има ЗиС-5 во функционална состојба. Неколку љубители на автомобилската историја дошле со смела идеја:

Зошто да не се стави на „дедото“, кој беше произведен од 1933 година, генератор на гас. Треба да работи – на крајот на краиштата, во 1939 година, сличен експеримент со 21 модел завршил успешно. И Сергеј одлучил да повтори тоа.

Но, речиси 90-годишниот камион бил реткост, антиквитети, па затоа човекот не се осмелил да го реконструира целиот систем за гориво на толку ретка во денешно време советската автомобилска индустрија. За тестирање на технологијата, тој направил трансформација на помодерната технологија, познатиот и прилично едноставниот УАЗ. Моделот бил избран врз основа на хоби на Сергеј: да собира како трофеи, теренци, 4 × 4.

Веројатно, поголемиот дел од читателите, само откако ќе дознаат за начинот на составување на генераторот на гас, би се откажале од овој потфат. Факт е дека Сергеј не купил монтиран примерок или не го собирал според шеми и цртежи. Тој ја „пресметал“ инсталацијата според формулите од книгите од 30-тите години.

Горивото за генераторот на гас (во овој случај моноратор) се мали цепеници. И нема потреба да се суви и влажното дрво ќе гори (и до 60% влажност). Ова е разликата помеѓу моноратор и обичниот генератор на гас. Зад задниот ред на патничките седишта во автомобилот на Сергеј има две вреќи со дрва.

Тој вели дека тоа е доволно за 100 километри од патот. Во однос на масата, излегува дека се потребни 20 килограми дрва на 100 километри. Се разбира, постојано фрлање на дрва за огрев во печката не е потребно. Дрвата се ставаат пред да започне патувањето.

„И ова е мојот пиштол за полнење гориво. Јас секогаш носам со мене.“, човекот се шегува и покажува секира. Судејќи според неговите приказни, „пиштолот“ можеби нема да биде корисен. Низ четинарната шума може безбедно да вози со помош на шишарки. Во секој случај, еколошката компатибилност на инсталацијата е непобитна. Бидејќи Сергеј е идеолошки човек, екологијата не е празен збор за него.

Горивото се вчитува во резервоарот преку капакот кој се наоѓа на врвот на комората за гасификација. За време на работата од таму, чадот постојано излегува. Капакот не му дозволува да излегува многу, така, од далеку автомобилот не изгледа како парна локомотива. Пред да го запалите моторот, треба да чекате околу 5-10 минути.

Сергеј ја опишува механиката на инсталацијата: „На дното на гасификационата комора, огревното дрво тлее. Започнува со горење – од кибрит или факел. Вкупно има три процеси во комората: термичко распаѓање на горивото, оксидација, обновување.“

„Кога горивото гори со осиромашена количина кислород (пиролиза), продолжуваат реакциите на оксидација на јаглен и јаглеводороди: C + O2 = CO2, 2H2 + O2 = 2H2O со ослободување на топлина. Потоа, постои реакција на намалување (кога поминува низ слој од жежок јаглен): C + CO2 = 2CO, C + H2O = CO + H2 со потрошувачка на топлина. Горивото во обратен монораторски систем е скоро целосно распаднато. За кондензатот е обезбедена посебна цевка.“

Проблеми со официјалната регистрација на возилото, исто така, нема. Како што можете да видите на фотографиите, УАЗ е регистриран. Исто така, се носи и на технички преглед: според документите, генераторот на гас е монтиран товар.

Сподели на Facebook
пати видено